Amerikanskt förlag ger ut bok av Joakim Ahlström – ”Det är enormt stort”

Jocke_McGraw1Ett av världens mest ansedda förlag, McGraw-Hill i New York City, USA, ger i november ut boken ”How to Succeed with Continuous Improvement – A Primer for Becoming Best in the World” av Joakim Ahlström, C2 Managements konsultchef.

Först en sportjournalistfråga. Hur känns det?
Jag känner mig inspirerad, lyckligt lottad och lite nervös inför reaktionerna på boken som släpps om ett par månader.

Är det stort att bli utgiven på McGraw-Hill i USA?
För mig är det enormt stort. På vår stora årliga konferens ”Riksforum för förslag & förbättringar” har vi haft med världskända gurus som Jeffrey Liker, Mike Morrison, Joseph Grenny, Matthew May och Karen Martin. Jag har alltid sett upp till dem och imponerats av vad de åstadkommit så för mig är det stort att bli utgiven på samma förlag som dem.

Hur fick ett av USA:s mest ansedda förlag nys om din bok?
Jag har två personer att tacka för att det blev av: min kollega Max Wilhelmsson, och Karen Martin. Max gav min bok ”Best in the World” (som heter ”Bäst i världen” på svenska) till Karen i samband med att hon talade på Riksforum förra året och hon gav boken till sin förläggare. Efter en vända i förlagsrådet fick jag beskedet att de vill ge ut boken.

Är detta en ny bok eller enbart en engelsk version av din bok ”Bäst i världen”?
Både och! De erfarenheter jag delar med mig av i ”Bäst i världen” är fortfarande stomme i boken men den bok som ges ut på McGraw-Hill i november är förlängd och förbättrad. Jag har skrivit till ett kapitel om förbättringscoachning och ett kapitel om förbättringskultur. Den nya boken är nästan dubbelt så lång och nästan dubbelt så bra 😉

Varför denna större tonvikt på coachning och kultur i den nya boken?
För att det inte syns och därför lätt glöms bort. När man läser om framgångshistorier eller besöker verksamheter som lyckats är ledarskapet och förbättringskulturen svårare att ta på än verktygen och metoderna som används. Jag minns själv min fascination över den struktur jag såg när jag besökte Toyota i Japan för snart 7 år sedan.  Verktygen man ser är som regel bra men många missar att utveckla den anda som krävs för att verktygen ska fungera. Det är som att plantera frön utan att ta hänsyn till jordmånen. Är jordmånen dålig växer inget. Är andan fel blir tillämpningen av verktygen som bäst halvhjärtad. För full effekt krävs helhjärtat engagemang och det utvecklas med ett coachande ledarskap samt en förmåga att förstå och utveckla kulturen i en verksamhet.

Kan du nämna något specifikt som hjälper läsaren utveckla sin coachande förmåga för att lyckas med förändring? 
Jag introducerar några nya verktyg och koncept, exempelvis verklighetsillusionen, vattenmelon-KPI:er, kejsarens nya kläder, sexbenta spindlar och en del annat. Dessutom avslöjar jag vilket som är det enda verktyget som funkar för att förbättra en verksamhetskultur! Lustigt nog är det ett verktyg många använder ofta utan att reflektera över vilket enormt kraftfullt verktyg det är.

Slutligen: Vad heter den nya boken och hur kan jag beställa den?
Den heter  ”How to Succeed with Continuous Improvement – A Primer for Becoming the Best in the World” och släpps den 21 november men går redan nu att förhandsbeställa på amazon.com.

Här hittar du Joakim Ahlströms kontaktuppgifter.