Ledarskapets roll & reviderade ISO-standarder för Miljö och Kvalitet!

De reviderade standarderna för miljö och kvalitet medför onekligen en del utmaningar för många certifierade företag och deras ledningsgrupper. En stor del av C2´s kunder är ISO-certifierade och vi märker naturligtvis av dessa utmaningar, inte minst i förfrågningar kring att stötta arbetet mot anpassningar till 2015 års standarder (tiden för det löper som bekant ut […]

150-års erfarenhet av att utveckla excellenta verksamheter

Alla sunda verksamheter vill ha nöjda kunder, starkt ledarskap, nöjda medarbetare och effektiva processer som ger goda resultat. Men ack så svårt det kan vara att få till. Som lök på laxen kommer nya krav och direktiv från myndigheter, såsom GDPR, som vi snabbt behöver anpassa oss till. Idag känner de flesta av hur externa […]

Glöm inte att också se bortom det mätbara

  På C2 mäter vi väldigt mycket. Det ger oss alltid ett nuläge och en målbild. Det är helt rätt. Vägen mot våra mål präglas också av mätetal för att se till så att vi är på rätt spår, och för att kunna hitta jämförelsetal och förbättringar, också helt rätt. Mätetal är dock mindre kapabla […]

Ur min dagbok – 29/3 – 2017 – ”Mycket glad och stolt” – många skratt

Finbesök på jobbet. Carl XVI Gustaf besökte C2 Management 29 mars 2017. På IVA fick vi sedan av kungen motta statyett och ett stort diplom för Utmärkelsen Svensk Kvalitet. Jag inledde mitt tacktal med att ”jag tror att det syns på mig att jag är mycket glad och stolt att vi på C2 Management erhållit […]

Kung Carl XVI Gustaf på besök hos C2

Igår fick C2 Management besök av Carl XVI Gustaf. Detta i samband med utdelning av Utmärkelsen Svensk Kvalitet. Vi tackar alla våra kunder och intressenter att ni har gjort det möjligt. Genom att strukturerat jobba med små förändringar i struktur och kultur har vi lyckats att komma närmare våra gemensamma mål. Vi strävar alla efter […]

Gör du detta typiska misstag i grundorsaksanalysen?

En av grundbultarna i systematiskt förbättringsarbete är analysen av rotorsaken till problem. Genom åren har jag sett att just grundorsaksanalys är ett av de moment som är svårast att implementera på bred front som en gemensam vana i organisationer. Samtidigt är orsaksanalys det specifika moment som brukar lyftas fram som den stora anledningen till t […]

Nya på jobbet – gamla i gemet

Det är inte ofta det händer att vi på C2 får nya medarbetare. Men sedan 1 januari är vi på C2 glada att kunna presentera hela två stycken – på en gång. Jag ger er: Mats Ekdahl och Sten Rosander! Mats och Sten kommer att tillföra ny energi och en rejäl portion erfarenhet till vår […]

C2 Management tilldelas Utmärkelsen Svensk Kvalitet 2016

– ”Det är inspirerande att Utmärkelsen Svensk Kvalitet i år tilldelas en organisation som har som kärnverksamhet att hjälpa andra verksamheter att etablera arbetssätt för ständiga förbättringar som ger mätbara resultat. Att C2 Managements uthålliga arbete med kvalitetskulturen inom den egna organisationen bidragit till ett självgående förbättringsarbete, är ett bevis för att systematiskt kvalitetsarbete är […]

Känn dig säker och trygg – leverera på topp!

Härligt att vara här! Efter att vi nu har avslutat två underbara dagar på Riksforum för förslag och förbättringar vill jag passa på att dela med mig av ett inlägg i debatten hur vi kan bli ännu bättre. Det finns fem attribut som avgör om en grupp är ett effektivt team eller inte. Och det […]