Ur min dagbok – 29/3 – 2017 – ”Mycket glad och stolt” – många skratt

Finbesök på jobbet. Carl XVI Gustaf besökte C2 Management 29 mars 2017. På IVA fick vi sedan av kungen motta statyett och ett stort diplom för Utmärkelsen Svensk Kvalitet. Jag inledde mitt tacktal med att ”jag tror att det syns på mig att jag är mycket glad och stolt att vi på C2 Management erhållit […]

Kung Carl XVI Gustaf på besök hos C2

Igår fick C2 Management besök av Carl XVI Gustaf. Detta i samband med utdelning av Utmärkelsen Svensk Kvalitet. Vi tackar alla våra kunder och intressenter att ni har gjort det möjligt. Genom att strukturerat jobba med små förändringar i struktur och kultur har vi lyckats att komma närmare våra gemensamma mål. Vi strävar alla efter […]

Gör du detta typiska misstag i grundorsaksanalysen?

En av grundbultarna i systematiskt förbättringsarbete är analysen av rotorsaken till problem. Genom åren har jag sett att just grundorsaksanalys är ett av de moment som är svårast att implementera på bred front som en gemensam vana i organisationer. Samtidigt är orsaksanalys det specifika moment som brukar lyftas fram som den stora anledningen till t […]

Nya på jobbet – gamla i gemet

Det är inte ofta det händer att vi på C2 får nya medarbetare. Men sedan 1 januari är vi på C2 glada att kunna presentera hela två stycken – på en gång. Jag ger er: Mats Ekdahl och Sten Rosander! Mats och Sten kommer att tillföra ny energi och en rejäl portion erfarenhet till vår […]

C2 Management tilldelas Utmärkelsen Svensk Kvalitet 2016

– ”Det är inspirerande att Utmärkelsen Svensk Kvalitet i år tilldelas en organisation som har som kärnverksamhet att hjälpa andra verksamheter att etablera arbetssätt för ständiga förbättringar som ger mätbara resultat. Att C2 Managements uthålliga arbete med kvalitetskulturen inom den egna organisationen bidragit till ett självgående förbättringsarbete, är ett bevis för att systematiskt kvalitetsarbete är […]

Känn dig säker och trygg – leverera på topp!

Härligt att vara här! Efter att vi nu har avslutat två underbara dagar på Riksforum för förslag och förbättringar vill jag passa på att dela med mig av ett inlägg i debatten hur vi kan bli ännu bättre. Det finns fem attribut som avgör om en grupp är ett effektivt team eller inte. Och det […]

Bli inte en felletare i förbättringsarbetet

– Du ser att de här däcken är rätt slitna va? Bilbesiktningsmannen tittade på mig med en uppfordrande min. Det var uppenbart vad jag förväntades svara. – Ja…? – Det är viktigt det där med däcktrycket, vet du. Det sliter mycket på däcken om du kör omkring med för lågt tryck. – Ja det förstår […]

”Men kulturen är ju så svår att förändra… Eller?”

Många märker att när de kommit till en viss nivå i sitt förbättringsarbete säger det plötsligt stopp. Egentligen finns alla strukturer på plats: Mätningar, mål, visualisering, verktyg för grundorsaksanalys, systematisk uppföljning och så vidare. Men det som inte finns på plats är rätt kultur för förbättringsarbete. Vad beror detta på? Vilken är den grogrund som […]

Välkommen tillbaka till jobbet!

Tacksamhet är ett ämne som det har skrivits många hyllmeter om. Så här efter semestern kan man mötas av glada kollegor, utvilade kunder och leverantörer samt solbrända ansikten. Mellan glada historier från semestern blir vardagen sedan påtaglig. Alla de där sakerna som skulle blivit gjorda men fortfarande ligger kvar. Medan man betar av sin att-göra-lista […]