Glöm inte att också se bortom det mätbara

 

På C2 mäter vi väldigt mycket. Det ger oss alltid ett nuläge och en målbild. Det är helt rätt. Vägen mot våra mål präglas också av mätetal för att se till så att vi är på rätt spår, och för att kunna hitta jämförelsetal och förbättringar, också helt rätt.

Mätetal är dock mindre kapabla till att motivera någon att gå till jobbet. De kan inte heller i någon större utsträckning utveckla dig som människa eller höja din kompetens. De kan inte heller på egen hand utveckla affären. Det krävs något mer.

Margaret Heffernan, årets huvudtalare på Riksforum, sitter på den andra pusselbiten. Vad är det vi inte mäter, som vi kanske inte heller bör mäta, men som är så vitalt för en långsiktigt framgångsrik verksamhet? I Margarets bok Beyond Measure – The Big Impact Of Small Changes försöker hon besvara den frågan.

Ett smakprov ges i min bokrecension i Kvalitetsmagasinet som ni kan läsa här. För det fulla svaret rekommenderar jag er att läsa hennes bok, och att besöka årets Riksforum som äger rum den 15e – 16e november på Quality Hotel Globe i Stockholm.

Hoppas vi ses där och kan fortsätta diskussionen bortom det mätbara.

 

/Simon Hall