Slå dig själv för bröstet – för att inspirera andra

_DSC4325_ola_400_550Skryt är en företeelse som rätt få brukar uppskatta.  Det brukar uppfattas som ett sätt att framhäva sig själv på andras bekostnad, och det finns många ordspråk och talesätt som tydligt visar hur vi i vårt samhälle ser på att skryta: ”Eget beröm luktar illa”, ”Tomma tunnor skramlar mest”, ”Framgång talar för sig själv”.

Kulturellt sett fostras vi alltså i Sverige till att det är fult att skryta. Vi förväntas helt enkelt att hålla käft när vi har gjort något vi är stolta över, och överlåta till andra att identifiera och erkänna vår framgång. För många av oss leder det här till att vi har svårt att erkänna vår framgång ens för oss själva. Vi tonar ner vikten av det vi bidrar med och står inte upp för det vi åstadkommit.

På C2 Management har vi bestämt oss för att göra precis tvärtom. Vi lyfter gärna fram våra åstadkommanden och positiva sidor, både som individer och som företag. Det har inte alltid gått av sig självt, men vi har hittat olika sätt att göra det. Och varför då? Jo, för vi ser att om förbättringsarbete ska bli långsiktigt framgångsrikt måste människor våga prata om allt det positiva det leder till – och stå för det.

Där vill vi på C2 vara förebilder. Vi ser nämligen att det blir lättare att vara generös med beröm gentemot andra om man kan vara det mot sig själv. Båda kräver träning. Genom att lyfta fram och slå dig för bröstet kring det du åstadkommit genom ditt förbättringsarbete och i nästa andetag lyfta fram andras förbättringar går det att skapa en kultur där förbättringar är något som kommer att lyftas upp och pratas om på ett positivt sätt – av dig själv och andra.

För att föregå med gott exempel vill vi på C2 nu skryta lite grann: Förra veckan hade vi externrevision av vårt ledningssystem, och förnyade alla fyra certifikaten – helt utan avvikelser.

Ja, du läste rätt. Vi – ett litet bolag med sju anställda – är certifierade enligt ISO-standarderna 9001 (kvalitet), 14001 (miljö) och 27001 (informationssäkerhet) samt arbetsmiljöstandarden OHSAS 18001. Vid revisionen förra veckan tyckte revisorn från DNV att vi levde upp till standardernas krav i så hög utsträckning att det inte fanns anledning att ge oss en enda avvikelse. Bara några få observationer blev det. Fantastiskt!

Och inte nog med det: Vi är numera ett av de första bolagen i Sverige som certifierats enligt den nya kvalitetsstandarden ISO 9001:2015. Utan avvikelser. Första försöket.

Då tänker du kanske: Men ni måste väl ha ett jättearbete att underhålla ert ledningssystem i så fall? Och det måste väl krävas en massa processer och rutinbeskrivningar för att leva upp till fyra standarder? Svar: Nej, tvärtom. Vi tror oss ha Världens tunnaste ledningssystem, det består bara av åtta processer på nio A4-sidor.  Det kräver nästan inget underhåll alls, eftersom vi har gjort det så enkelt som möjligt. Inget onödigt tjafs, bara det som behövs för att hålla ordning på det som är viktigast.

En stor anledning till varför vi har utformat vårt ledningssystem på det här sättet är att vi vill visa att det går, och att vara en förebild för andra. Så om du är intresserad av vad ni kan göra för att förenkla ert ledningssystem och göra det mer levande och ändamålsenligt, kom och besök oss torsdagen den 8 september på vårt kontor. Då visar vi upp vårt ledningssystem, hur vi har utvecklat det och hur vi hela tiden förbättrar det.  Vi kommer också att prata om filosofierna som ligger bakom det, och hur ert ledningssystem kan bli navet i ert förbättringsarbete. Läs mer och anmäl dig här – antalet platser är starkt begränsat!

Vi är väldigt bra. Bli det ni också. Vi hjälper er! 🙂

Ola Ljunggren Bergeå