Gästkrönika: Ni blir inte Lean genom att prata om det!

Peter_Bostedt

Peter Bostedt, PT Lean

Vi på C2 Management har denna gång bjudit in Peter Bostedt från PT Lean för att berätta varför de har skapat ett Lean-träningscenter och vad poängen är med detta.

Lean har de senaste 10 åren varit ordet på allas läppar. Vilket företag vill inte vara Lean idag? Men vad betyder det egentligen? Om man ska gå på Wikipedias definition är Lean ”en filosofi kring resurshantering. Syftet med Lean Production är att identifiera och eliminera alla faktorer i en produktionsprocess som inte skapar värde för slutkunden.”

Enkelt, eller hur? Men hur gör man då? Det är här det börjar bli svårt att koka ner komplicerade processer till några enkla meningar.

För den som tar sig tid att googla lite i ämnet så blir det snart uppenbart att merparten av alla företag och organisationer som försökt implementera Lean production har misslyckats med sin satsning.
Varför? Det finns självklart en rad faktorer som avgör hur framgångsrikt Lean-arbetet på ett företag blir, men den enskilt viktigaste faktorn är förmågan att engagera alla medarbetare. Hur gör man det då?

Tänk som Konfucius: ”Jag hör och jag glömmer. Jag ser och jag kommer ihåg. Jag gör och jag förstår.”  Genom att utbilda era medarbetare i Lean både teoretiskt och praktiskt skapar ni två viktiga förmågor: Det första är insikt om varför Lean-arbetet är så viktigt för företaget. Det andra är drivet och förmågan hos var och en att lyckas med det. Nyckeln är ”att göra”, alltså att skapa förståelse för verktygen och processerna genom att använda dem praktiskt i verksamheten.

Som exempel kan jag lyfta fram processen för operatörsunderhåll (eller på engelska Autonomous Maintenance, AM) hos en av Europas största godistillverkare. De har tillämpat en praktiskt inriktad metodik med korta teoripass, kombinerat med intensiva praktikpass. Teorin har anpassats efter maskinoperatörernas förkunskaper, och praktiken varit förlagd till deras verkliga produktionsmiljö. På detta sätt har de lyckats nå mycket goda resultat.

Genom att kombinera utbildning i underhållets alla steg – initialrengöring, att finna och eliminera orsaker till nedsmutsning, smörjning och slutligen inspektion – har de ett fullt utbyggt arbetssätt för tillståndsbaserat operatörsunderhåll. Metoden skapade ett genuint intresse och ett stort ansvarstagande hos maskinoperatörerna och utvecklade dessutom deras maskinkunskaper till en nivå där resurser på underhållsavdelningen – som tidigare gjort det mesta av underhållet – kunde frigöras för att därigenom kunna vässa sitt specialistunderhåll.

Företaget lyckades genom sitt långsiktiga och målinriktade Lean-arbete halvera sina produktionskostnader över en 10-årsperiod. Det motsvarar en reducerad produktionskostnad med över 100 miljoner per år (!). Detta säger något om potentialen i metoderna men också någonting om långsiktigheten som krävs i arbetet. Lean är inte ett projekt med en början och ett slut utan en ständigt pågående förbättringsresa.

Vägen går alltså genom både utbildning och praktisk träning. Men tyvärr är det inte alla företag som kan hålla sig med en egen organisation för att utveckla sitt Lean-arbete både teoretiskt och praktiskt. Det tycker vi är synd, och vi vill kunna erbjuda alla företag samma möjligheter att utbilda och engagera sina medarbetare via Lean-utbildningar som annars bara riktigt stora företag har. Därför har vi på PT Lean byggt upp ett Lean Training Center kring en verklig produktionsmiljö, där man kan träna sig både teoretiskt och praktiskt. Välkommen dit!

Peter Bostedt, PT Lean

(Obs: Om du är intresserad erbjuder PT Lean grundläggande Lean-utbildning i Gävle 15-17 mars. Maila era frågor om utbildningen eller anmälan till per@ptlean.se. Antalet platser är begränsade. Som C2-kund erbjuds ni 20% rabatt på kursavgiften, ange kod ”C2” vid bokningen. Läs mer via den här länken (pdf))