Ur min dagbok – 29/3 – 2017 – ”Mycket glad och stolt” – många skratt

Finbesök på jobbet. Carl XVI Gustaf besökte C2 Management 29 mars 2017. På IVA fick vi sedan av kungen motta statyett och ett stort diplom för Utmärkelsen Svensk Kvalitet.

Jag inledde mitt tacktal med att ”jag tror att det syns på mig att jag är mycket glad och stolt att vi på C2 Management erhållit Utmärkelsen Svensk Kvalitet”. Då var det många som skrattade för det var uppenbart för alla hur glad jag var. Karin Thorsell skrev i kvalitetsmagasinet att ”Lars Nilsson log stort genom hela ceremonin”. Det stämmer, jag var och är verkligen glad och stolt för det vi på C2 Management lyckats uträtta sedan starten 1999.

1992, för 25 år sedan, frågade några studenter, som jag lärde dansa, på en buggkurs, mig om de fick komma och utvärdera godisfabriken som jag arbetade på enligt Utmärkelsen Svensk Kvalitet. Jag hade aldrig hört talas om modellen, men studenterna berättade att man kunde få 1000 poäng. Kundfokus och resultat nöjda kunder 300 poäng, ledarskap och resultat engagerade medarbetare, 300 poäng, övrigt resultat 160 poäng samt processer, fakta och mål 240 poäng. ”Självklart får ni komma och nu har ni tur”, sa jag till studenterna. ”Vi är ett föredöme och ni kommer att lära er massor av att besöka oss”. Studenterna kom och jag hörde att det var fyra frågor som de ställde om och om igen: ”Hur säger ni att ni ska göra? Gör ni som ni sagt? Vad blir resultatet av att ni gör som ni sagt? Vad drar ni för lärdomar och vad genomför ni för förbättringar utifrån resultatet?” Deras rapport kom och jag trodde att vi skulle ha 700-800 poäng. När jag öppnade rapporten och läste stod det 132 poäng.  

1999 startade jag och Håkan Nilsson C2 Management och vi sa då att vi inte endast ska hjälpa våra kunder att bli föredömen, vi ska också leva som vi lär och bli ett föredöme. Vi ska ta samma medicin själva. Ett föredöme för oss handlar övergripande om tre saker. Att man har mycket nöjda kunder, som är så nöjda att de dessutom berättar för andra som har motsvarande behov att de också borde bli kunder. Att man har mycket engagerade medarbetare som trivs och utvecklas. Att man har en stark ekonomi. Alla ständiga förbättringar som vi genomför på C2 Management handlar ytterst om att vi ska uppnå detta.  

Vi har sedan starten arbetat med att ständigt förbättra vår kultur och struktur vilket har lett till fantastiska resultat. Men jag inser att ju längre vi kommer, ju bättre vi blir, desto mer finns det att förbättra. För mig är det som Karin Boye skrev att ”Nog finns det mål och mening i vår färd – men det är vägen, som är mödan värd”.

/Lars Nilsson