Glad sommar – samma lönsamma affärsidé i 22 år!

Glad midsommar önskar vi på C2 Management!

”Vi har behållit vår lönsamma affärsidé sedan starten 1999. I övrigt tror jag att vi har förbättrat nästan allt på C2 Management.” – Lars Nilsson C2 Management

För 22 år sedan var jag med och startade C2 Management. Vi såg en affärsmöjlighet att hjälpa andra att bli bättre och hjälpa andra med ständiga förbättringar. För att få nöjdare medarbetare, nöjdare kunder och tjäna mer pengar.

Nyckeln för att lyckas med ständiga förbättringar byggde vi in i vår logga – hjärta (ett C och en 2:a skapar formen av ett hjärta) och människor. Från dag 1 var vårt synsätt att ständiga förbättringar handlar mer om kultur än struktur, men att båda behövs.

Vi har varit med om en helt otrolig resa där vi har fått möjlighet att hjälpa många av Sveriges framgångsrika bolag. Tack vare att många svenska bolag är internationella har vi följt med utomlands och vår produkt System C2, som stöttar förbättringsarbetet och visualiserar arbetet med förbättringar och resultaten, finns numera på hela 14 språk.

Vi brukar prata om att det är många små förbättringar som leder till stora resultat. Om man engagerar alla medarbetare i förbättringsarbetet. C2 Management är ett ”litet” bolag, men med ”stora” ambitioner att engagera hela världen i ständiga förbättringar.

Vi har själva förbättrat oss genom att kopiera från våra kunder, från andra framgångsrika bolag runt om i världen och utifrån vad forskarna på universiteten kommit fram till.

På C2 gillar vi både ISO-standarderna (informationssäkerhet, kvalitet, miljö och arbetsmiljö) och USK (Utmärkelsen Svensk Kvalitet) eftersom de fokuserar på ständiga förbättringar för att nå uppsatta mål. Vi är också själva certifierade med ”världens tunnaste ledningssystem” som omfattar de fyra standarderna.

För oss är ISO ett verktyg för att stötta oss på vår strategiska resa mot att nå våra mål – med få dokument, men med stora resultat.

Vi är också stora påhejare av Utmärkelsen Svensk Kvalitet, som har inspirerat många organisationer i Sverige att bli bättre. Som konsulter har vi hjälpt andra bolag på deras resa mot att erhålla Utmärkelsen, men allt det som vi som konsulter hjälper andra med gör vi också själva – och för några år sedan lyckades vi själva erhålla Utmärkelsen.

På C2 Management brukar vi säga att alla har tre jobb: att göra sitt jobb, att förbättra sitt jobb, men dessutom att förbättra sig själv.

Men snart är det semester och då får vi alla koppla av och tänka på något helt annat.

Ha en skön sommar!

 

/Lars Nilsson, C2 Management