Ahlsell såg möjlighet där andra brukar ge upp

ahlsellAhlsell får hedersomnämnande i C2 Managements tävling Årets förbättring 2015.

Teknikgrossisten Ahlsell har under flera år arbetat aktivt med att skapa en förbättringskultur och kommit långt i arbetet. Men just under semestermånaderna brukar mängden förslag minska och förbättringsarbetet avstanna. Under de tre sommarmånaderna 2014 fick Ahlsell in totalt 63 förslag från medarbetarna, vilket jämfört med övriga året är en låg nivå.

Sommarvikarie_webbMånga andra företag hade i det här läget sagt ”jaja, men det är ju så det är på sommaren”, och skyllt på att alla är på semester och att man faktiskt inte kan förvänta sig av sommarvikarier att komma med några förbättringsförslag. Men varför skulle det behöva vara så? Ahlsell vände på steken och tänkte tvärtom!

– Vi tänkte att vi ju har många sommarvikarier som jobbar under den här perioden. De har säkert mycket idéer som vi kan ta vara på, säger Jonas Pettersson, ansvarig för förbättringsarbetet inom Ahlsell.

– Vi utlyste en utmaning mellan avdelningarna där den avdelningen som lämnade in flest förslag per medarbetare skulle få möjlighet att fira detta. Under introduktionen av våra sommarvikarier informerade vi om arbetet med ständiga förbättringar och hur viktiga deras tankar och synpunkter är för att vi på Ahlsell ska kunna bli bättre.

Ahlsell tryckte upp affischer om sin syn på förbättringsarbetet. Där betonades allas möjlighet att vara med och påverka samt att vägen till Logistik i Världsklass går genom alla medarbetares engagemang och initiativ – under parollen ”Du är med att göra det möjligt!”. Det togs fram en QR-kod som anslogs i alla fikarum och i matsal vilket gjorde det enklare och mer tillgängligt att lämna in förslag i förbättringssystemet System C2.

– Resultatet för inlämnade ständiga förbättringar blev fantastiskt under sommaren 2015. Vi fick in 390 förbättringar totalt från våra ordinarie medarbetare och våra sommarvikarier. Den avdelning som vann lämnade in nästan fyra förbättringar per medarbetare under sommarperioden, berättar Jonas Pettersson.

– Vi är en arbetsplats där många stannar kvar, sommarjobbarna kommer in med nya ögon och ser verksamheten för första gången. Det gör att de ser på våra processer och arbetsmetoder på ett ”oförstört” sätt och därigenom får vi in förbättringsförslag som vi annars kanske inte skulle få in. Att satsa på information och bjuda in sommarjobbare i arbetet med ständiga förbättringar är ett sätt för oss att bli ännu bättre.

Sommarutmaningen nominerades till ”Årets förbättring”, en tävling arrangerad av C2 Management. Juryn blev så imponerad över det ovanliga greppet att Ahlsell fick ett hedersomnämnande. Juryn tyckte att det var ett mycket bra och inspirerande initiativ, som de hoppades att många andra företag tar efter. Och varför skulle ni inte göra det?

Om du vill veta mer om Ahlsells arbete med ständiga förbättringar, kontakta Jonas Pettersson på telefon 070-6027005 eller e-post jonas.pettersson@ahlsell.se

För mer information om tävlingen Årets förbättring, kontakta Ola Ljunggren Bergeå.