Den överraskande sanningen om vad som INTE motiverar dig

Motivation är nyckeln till framgång. Den som inte kan motivera sig själv förblir en medelmåtta, brukar det heta. Trist! För är du som de flesta av oss har du rätt dålig koll på vad som motiverar dig. Anledningen är att du döljer dina verkliga drivkrafter bakom allt från förskönande förklaringar till rena lögner. Det är också därför personlig och organisatorisk förändring är så svårt.

Boven i dramat? Din hjärna! Enligt nobelpristagaren Daniel Kahneman använder hjärnan två separata sätt att tänka – ett instinktivt och emotionellt och ett överlagt och logiskt. Våra känslostyrda reaktioner hör hemma i vår ”djuriska” hjärna medan avsiktliga, rationella beteenden kan kopplas till den moderna ”mänskliga” delen av hjärnan. Socialt högaktas rationellt tänkande. Omedvetna djuriska drivkrafter är inget vi stoltserar med. Den ”djuriska” och ”mänskliga” delen av hjärnan hamnar därför i ständiga dispyter. Så här skulle en konversation dem emellan kunna se ut:

Mänskliga hjärnan: Noll inbokade säljmöten den här månaden också!?
Djuriska hjärnan: Japp, det har jag sett till!
Mänskliga hjärnan: Varför då? Hur då?
Djuriska hjärnan: Jag gör det jag är bäst på. Jag ser till att vi undviker alla sorters hot.
Mänskliga hjärnan: Vadå hot? Att ringa och boka säljmöten är väl inget hot.
Djuriska hjärnan: Joho! Blir man avvisad är man ensam och ensam är död!
Mänskliga hjärnan: Vi är inte på savannen längre! Det där är bara en historisk kvarleva.
Djuriska hjärnan: Gjort är gjort.
Mänskliga hjärnan: Hur ska vi förklara det här? Vi kan ju inte skylla på dödsskräck.
Djuriska hjärnan: Ingen aning. Jag går på känsla. Rationalisera och försköna är din grej.
Mänskliga hjärnan: Jag vet, jag säger att jag inte haft tid! Fullt upp med vård av befintliga kunder.
Djuriska hjärnan: Hitta på vad du vill. Det är ändå jag som bestämmer!

På avrapporteringsmötet en stund senare hör du dig själv uttala orden ”jag har inte haft tid” och sanningen, att du behöver hjälp att komma över din rädsla att ringa kalla samtal förblir outtalad, rotorsaken till problemet sjunker ned i ditt undermedvetna och därför följer både problemet och dina olustkänslor med dig in i framtiden.

På samma sätt ligger omedvetna resonemang bakom uttalanden som ”min chef hindrar mig från att ta större ansvar”, ”jag måste köpa nya skor om jag ska gå på festen nästa helg” och ”vi får inte tillräckligt med information för att göra ett bra jobb”. För visst låter det mycket bättre än ”jag undviker utmaningar eftersom jag är rädd att jag inte har vad som krävs”, ”kicken jag känner när jag köper något som gör mig vacker är nästintill oemotståndlig” och ”jag är osäker på om jag har rätt kompetens för det här jobbet och är konstant rädd att göra fel”?

Den överraskande sanningen är att det du säger motiverar dig, inte motiverar dig!

Men, varför är vi så måna om att dölja våra tillkortakommanden verkliga motiv? Huvudorsaken är vår rädsla och ovilja att erkänna att vi drivs av krafter vi inte har fullständig kontroll över.

Här är haken. När du ständigt ger dig själv och din omgivning logiska förklaringar till dina handlingar tar du ifrån dig själv möjligheten att lära känna dig själv på djupet. Istället för att bekanta dig närmare med de känslor och impulser som faktiskt ligger bakom dina beslut och handlingar trasslar du in dig i en snårig djungel av förskönanden och rationaliseringar. Kontrollen du upplever är skenbar. Släpp den och sluta fly från dina instinkter och omedvetna reaktioner. Det ger dig möjlighet till ordentlig granskning av dina verkliga drivkrafter och däri ligger möjligheten till ökad kontroll, på riktigt!

Paradoxen är att till den grad du kan acceptera att du inte har fullständig kontroll över dig själv kan du öka kontrollen över dig själv. I den mån du kan acceptera att alla dina beslut inte är rationella kan du öka graden av rationellt handlande. När du slutar förneka vad som verkligen driver dig kan du se rädslorna som styr dig och hoten du reagerar på. Då kan du sålla bland dem, rensa ut irrationella och obefogade drivkrafter och börja använda dina genuina motiv som drivkraft på vägen till framgång.

Av Joakim Ahlström den 6 mars 2015

C2_Joakim_Ahlstrm_270x392